header
Dnes je pondelok 18. február 2019
 

Dve výročia na železnici v regióne Zlatých Moraviec

Dejiny vývoja železničnej dopravy v zlatomoravskom regióne nájdeme na tomto portáli v článku Dominika Šabu z októbra 2011. V mojom príspevku chcem pripomenúť dve výročia v železničnej doprave regiónu Zlatých Moraviec a čiastočne aj súčasný stav.

V decembri 2012 uplynulo 100 rokov od otvorenia železničnej trate Zlaté Moravce – Kozárovce. Trať, ktorá spojila Pohronie s Požitavím bola otvorená 14.decembra 1912. Ako píše Štefan Čepček v knihe Topoľčianky, pri jej budovaní vznikol zaujímavý problém. Podľa predpisov cisársko- kráľovských železníc nová trať musela mať 20 km. Podľa pôvodného projektu mala len 17 km, a tak sa musel projekt prepracovať. Vznikli mnohé zbytočné zachádzania a zákruty. Napriek tomu, železnica úspešne plnila svoju úlohu a až do roku 1988 premával po trati aj rýchlik Tekov (Bratislava – Košice).

Na tejto železničnej trati mali Zlaté Moravce tri železničné stanice. Okrem hlavnej stanice bola na tejto železnici smerom od Kozároviec aj zastávka Zlaté Moravce mesto, neskoršie Zlaté Moravce zastávka, potom železničná stanica Petöho závody, neskoršie premenované na Zlaté Moravce závody. Zastávka Zlaté Moravce mesto, sa nachádzala na konci dnešnej Tekovskej ulice. Miestni nazývali túto zastávku aj Megálov. Pôvodne bolo bližšie do mesta práve z tejto zastávky ako z hlavnej stanice Zlaté Moravce. Sám som niekoľkokrát na tejto stanici nastupoval, či vystupoval z vlaku. Odtiaľ to bolo pešo najbližšie do terajších Žitavian a potom do Machuliniec. Po zrušení tejto zastávky v povojnovom období sa Zlaté Moravce závody na krátky čas premenovali na Zlaté Moravce mesto. Táto železničná stanica dlho slúžila a dodnes slúži ako nákladisko pre nákladnú dopravu okolitých podnikov a v súčasnosti má názov Zlaté Moravce závody.

Ďalšie výročie sme si pripomenuli tento rok v júli. Pred 90 rokmi prišiel do Topoľčianok prvýkrát prezidentský vlak, ktorým 29. júla 1923 pricestoval na svoje letné sídlo prvý prezident Československej republiky T.G.Masaryk. Súčasne vlak priviezol celý prezidentský doprovod.

Železničná trať Zlaté Moravce – Topoľčianky bola otvorená 21.septembra 1895. V tomto európskom závetrí na malej železničnej stanici, ktorá tam stojí dodnes, zastal prvý vlak vypravený zo Zlatých Moraviec. Trať nadväzovala na železničnú trať Uľany nad Žitavou – Zlaté Moravce, ktorá bola sprístupnená verejnosti 7.septembra 1894. V tomto období mali záujem o vybudovanie železničnej trate aj Habsburgovci, ktorým od roku 1890 patril kaštieľ v Topoľčiankach. Najdlhšie bol jeho majiteľom arciknieža Jozef August Habsburg. Do Topoľčianok prichádzali vzácne návštevy až z Viedne. Veď manželkou Jozefa Augusta Habsburga bola arcivojvodkyňa Augusta, vnučka cisára Františka Jozefa I. a jeho manželky Sissi.

Návštevy zo železničnej stanice do kaštieľa sa presúvali kočom. Tak to bolo aj keď od roku 1923 až do roku 1933 prichádzal prezidentský vlak na železničnú stanicu a odtiaľ sa prezident s doprovodom presúval parádnými kočmi do kaštieľa pozdravovaný občanmi Topoľčianok.

Tretím smerom, ktorým odchádzali vlaky zo Zlatých Moraviec bola trať Zlaté Moravce – Lužianky. Práce na stavbe tejto železničnej trate sa začali v júli 1936. Trať bola otvorená 15. mája 1938.

V roku 1940 bola postavená nová budova železničnej stanice Zlaté Moravce, z ktorej vychádzali vlaky na tri smery. Spomínané rýchliky Tekov, ktoré premávali z Bratislavy do Košíc a opačne, sa práve v Zlatých Moravciach križovali.
Osobná vlaková doprava dovážala cestujúcich zo všetkých smerov či už do školy, za prácou v Zlatých Moravciach a v okolitých závodoch. Rozšírením autobusovej dopravy začala osobná vlaková preprava cestujúcich klesať.

V šesťdesiatych rokoch premával vlak zo Zlatých Moraviec do Topoľčianok päťkrát denne. Postupne sa preprava znižovala až v roku 1979 bola osobná doprava na tejto trati zrušená.

K 2. februáru 2003 bola úplne zastavená osobná doprava na trati Lužianky – Kozárovce a na trati Uľany nad Žitavou – Zlaté Moravce zostali premávať osobné vlaky v obmedzenej podobe a to len cez deň. V súčasnosti sú vážne obavy o zrušenie aj týchto vlakových spojov.

Nákladná doprava na všetkých spomínaných železničných tratiach je zatiaľ prevádzkovaná, ale preprava tovaru, surovín a výrobkov sa tiež postupne presúva na automobilovú dopravu.

Železničnými traťami aj teraz prechádzajú mimoriadne motorové vlaky, ktoré privážajú záujemcov až z Bratislavy na Deň otvorených dverí v Národnom žrebčíne v Topoľčiankach. Od Nových Zámok a z Levíc sú vypravované mimoriadne motorové vlaky aj na Škapuliarsku púť v Topoľčiankach.

Pri významných výročiach prechádza po týchto tratiach aj historický vlak s parnou lokomotívou. V roku 1995 pri 100.výročí železnice prišiel takýto vlak do Topoľčianok.
5. mája 2007 bol vypravený mimoriadny vlak R Tekov po trase Bratislava – Leopoldov – Lužianky – Zlaté Moravce – Kozárovce. Tak zostali len nostalgické spomienky na cestovanie vlakom v regióne Zlatých Moraviec.

Foto : Ondrej Valach (6), archív (1)

Železničná stan...
Železničná stan...
Prázdne koľaje ...
Železničná stan...
Bývalá železnič...
Zlaté Moravce h...
Opustené koľaje...

Share
© Ondrej Valach 26. august 2013
Joomla SEO by MijoSEF

NOVINKA

 

Najčítanješie články

Najnovšie komentáre

  • Zdielam rovnaki nazor

    Viac...

    Ľudo Chládek 31.08.2014 07:43
  • Môj partner a ja narazil sem strana a myslel som, môže tiež blog skontrolovaťto. Páči sa mi, čo ...

    Viac...

    Rudolf 29.08.2014 00:28
  • Čitateľ, ak máte skutočne záujem o informáciu, kontakt na mňa nájdete v sekcii o autoroch. Ja absolutne ...

    Viac...

    Ondrej Valach 26.08.2014 14:15
  • potom by to chcelo opravit tento clanok pretoze je zavádzajuci

    Viac...

    citatel 26.08.2014 06:58
  • to že hranicou je žitava je velmi zjednodušené tvrdenie...Včel ár patrí 100% k Pohronskému inovcu

    Viac...

    mišo 26.08.2014 05:12