header
Dnes je piatok 11. október 2024
 

Dom ľudového bývania vo Veľkých Lovciach

Príkladov, keď sa samotný vlastník starého domu podujme na jeho rekonštrukciu za účelom kultúrneho využitia, nenájdeme veľa a to nielen v tomto regióne. Takýmto príkladom je aj prístup Jozefa Galbavého k rekonštrukcii typického dolniackeho hlineného domu (č. 450). Dom je pôvodný, jednopodlažný, gazdovský - viacgeneračný „dlhý“ v radovej zástavbe. Dlhý je 56 metrov. Postavený na prelome 19. – 20. storočia. V súčasnej dobe nie je obývaný a ani nespĺňa podmienky trvalého bývania. Pretože bol pôvodný dom v minulosti rôznymi úpravami prestavaný a tak strácal svoj pôvodný charakter, vzhľad a kvalitu trojgeneračného domu typického nielen pre Veľké Lovce, ale aj pre dediny rozložené na kopcovitých juhovýchodných terasách rieky Žitavy, rozhodol sa majiteľ pre rekonštrukciu.

V roku 2003 bola odhadovaná cena na rekonštrukciu 840.000,- Sk. Obec poskytla majiteľovi na rekonštrukciu z obecného rozpočtu sumu 50.000,- Sk. Dom po rekonštrukcii, ktorá je z väčšej časti prevedená je ukážkou zachovania pôvodnej architektúry, vrátane použitia pôvodných prírodných materiál, čo je pre ľudovú architektúru, tak ako aj všeobecne pre ľudovú kultúru samozrejmé a prirodzené. Práve tieto techniky sa pri rekonštrukcii snaží vlastník objektu dodržať. Dom je postavený bežnou technikou nabíjania – nabíjanica – nabíjaná hlina. Strecha je sedlová, dnes je pokrytá pálenou škridlou. V budúcnosti, z dôvodu autenticity môže byť časť strechy nahradená trstinou. Čelný štít je doskový, zdobený výzorníkmi, kde je ústredným motívom kríž.

Medzi oknami sa nachádza nika so soškou Panny Márie. Každá bytová jednotka má pitvor, do ktorého vedie vchod chránený žudrom – výpustkom. Z vnútornej strany výpustku sú osadené sedílie – drevené lavice. Pitvor je funkčne a konštrukčne rozdelený na dve časti: vstupnú – zádvernú a zadnú - kuchynskú. Nad tzv. čiernou kuchyňou sa nachádza široký otvorený komín, kadiaľ sa voľne odvádzal dym a údilo sa mäso. Na varenie slúžilo otvorené ohnisko, až od 20. rokoch 20. storočia murované sporáky.

Prvá bytová jednotka

Predná čistá izba predstavuje zariadenie a výbavu bohatého gazdu z prvej štvrtiny 20. storočia. Nachádza sa tu tzv. majstrovská hrada „mešternica“, ktorá slúžila na ukladanie cenných vecí a rodinných pamiatok (modlitebnej knižky, dokladov). Bežným prejavom na mešternici bolo datovanie stavby domu a iniciály majiteľa. Pitvor a zadná izba dokumentuje bývanie roľníka zo začiatku 20. storočia. Vykurovacím zariadením tejto izby je masívna sedlová pec. V zadnej stene je malý otvor - okienko, ktoré slúžilo ako prechod pre deti do komory, kde bolo treba zatvoriť dvere z vnútornej strany proti zlodejom. Otvor bol v izbe zamaskovaný obrazom alebo závesom.

Druhá bytová jednotka

Po dokončení rekonštrukcie budú pitvor – kuchynka s dvoma izbami zariadené na spôsob bývania v 30. – 40. rokov 20. storočia. Aj táto bytová jednotka má vlastnú komoru. Patrí sem aj malá pivnica, ktorá je iba vyhĺbená do zeme, bez akejkoľvek úpravy stien a klenby. V jednej z týchto komôr vybudoval majiteľ sociálne zariadenie pre návštevníkov.

Tretia bytová jednotka

Je zariadená jednoducho, pitvor s jednou izbou. Túto bytovú jednotku môžeme označiť ako výmenok, pre staršieho člena rodiny, ktorý prenechal jednu z predchádzajúcich bytových jednotiek mladej rodine. Poslednou časťou domu je maštaľ. Za domom sa nachádza pomerne veľká drevená stodola, ktorú chce majiteľ využívať na realizovanie kultúrnych programov a podujatí.

Dom sa postupne stáva živým Domom ľudového bývania, čo dokladajú aj kultúrne podujatia organizované obcou. Napr. 25. februára 2006 sa tu pripravila fašiangová slávnosť, kde vystúpil gajdoš a miestna folklórna skupina Matice slovenskej. Aj v tomto roku 3. 2. 2008 sa okrem iného aj tu konala fašiangová zábava, kde sa spevom a tancom predstavili folkloristi z Jatova. Podľa tradície miestni oholili gazdu, aby prišiel na muziku tak, ako sa patrí. S gazdinou pohostili hostí.

I takéto využite a podujatie realizované v autentickom prostredí, kde vystupujú ľudia v tradičnom ľudovom odeve, je dobrou ukážkou nielen k udržaniu tradícií v prostredí, kde jednomyseľne patrí, ale aj vhodným príkladom ako priblížiť zvyky, tradície, hmotnú i duchovnú kultúru našich predkov i tým najmladším generáciám.

Dom
Predná izba
Pitvor
prierez pecou a...
pec v zadnej iz...
pitvor v tretej...
izba v tretej b...
Fašiangy v roku...
Majiteľ
Pôdorys

Share
© Miroslav Eliáš 20. január 2009
Joomla SEO by MijoSEF

NOVINKA

 

Najčítanješie články

Najnovšie komentáre

  • Zdielam rovnaki nazor

    Viac...

    Ľudo Chládek 31.08.2014 07:43
  • Môj partner a ja narazil sem strana a myslel som, môže tiež blog skontrolovaťto. Páči sa mi, čo ...

    Viac...

    Rudolf 29.08.2014 00:28
  • Čitateľ, ak máte skutočne záujem o informáciu, kontakt na mňa nájdete v sekcii o autoroch. Ja absolutne ...

    Viac...

    Ondrej Valach 26.08.2014 14:15
  • potom by to chcelo opravit tento clanok pretoze je zavádzajuci

    Viac...

    citatel 26.08.2014 06:58
  • to že hranicou je žitava je velmi zjednodušené tvrdenie...Včel ár patrí 100% k Pohronskému inovcu

    Viac...

    mišo 26.08.2014 05:12