header
Dnes je piatok 11. október 2024
 

Pozemná lanová dráha - železnička

Lokalita: Machulince, Benát – Opatovce nad Žitavou, dnes Žitavany (horné Požitavie)

História/popis:

Vysoko nad obcou Machulince, na Benáte, bol v 30-tych rokoch 20. stor. otvorený kameňolom. Toto miesto volali miestni občania aj Kamenné vráta, iní ho nazývali Mačací vrch alebo Patrovice. Kameňolom bol v chotári obce Machulince a patril podnikateľovi Antonovi Fabišovi zo Zlatých Moraviec. Ručným štiepaním kameňa tu robotníci robili andezitové kocky rôznych rozmerov, ktoré sa používali na dlažbu ciest a chodníkov. Bola to veľmi namáhavá a ťažká práca, ktorá si vyžadovala veľa zručnosti.

Cesta cez námestie v Zlatých Moravciach je ešte aj v súčasnosti vydláždená andezitovými kockami vyrobenými v tomto kameňolome. Istým problémom bol odvoz vyrobeného materiálu. Majiteľ kameňolomu to chcel riešiť pozemnou lanovou dráhou – železničkou, ktorú na tento učel vybudovali na začiatku 40-tych rokov 20.storočia. Železnička bola dlhá asi 2300 m a pomerne značným stúpaním viedla lesom, sčasti chotárom Machuliniec, ale viac chotárom dnešných Žitavian, až na okraj lesa. Na horských lúkach Prielohy bola výhybňa s dvoma výhybkami. Tu uprostred dráhy sa stretali a vzájomne vyhýbali vozíky. Tie, ktoré boli naložené, išli dole a hore ťahali lanom prázdne vozíky. Ťažné lano viedlo po ozubených koliečkach cez stred koľajníc, preto niektorí nazvali túto železničku zubačkou. Pohyb vozíkov bol pod dohľadom robotníkov, ktorí v prípade potreby zasiahli. A museli zasahovať často, lebo železnička bola veľmi poruchová. Na okraji lesa, nad dnešnými Žitavanmi, v chotári Pirte, bola skládka, odkiaľ sa andezitové dlaždice odvážali úzkokoľajnou železničkou na Železničnú stanicu v Topoľčiankach, prípadne povozmi priamo na stavbu ciest. Úzkokoľajná železnička viedla vedľa opatoveckého cintorína smerom na Žitavskú ulicu, tam prechádzala mostom cez Žitavu a pokračovala na topoľčiansku cestu, kde sa napájala na lesnú železničku. Pre veľkú poruchovosť bola pozemná lanová železnička v roku 1950 rozobratá a andezitové kocky sa začali zvážať lesnou visutou lanovkou. Konzoly na lano boli upevnené na stromoch, ale aj táto lanovka bola poruchová a pracovala veľmi krátko. Okolo roku 1955 bol kameňolom zatvorený. Na jeho prevádzku si pamätajú len starší občania. V lese ešte vidieť trasu, kadiaľ viedla pozemná lanová dráha a neskoršie lesná lanovka. Bola to náročná stavba, veď najprv bolo potrebné vyrúbať stromy, upraviť terén, spraviť pevné podložie, štrkové lôžko pod koľajnice, položiľ podvaly a koľajnice. Technicky upraviť umiestnenie lana, ktoré ťahalo vozíky a pritom prekonať veľký výškový rozdiel, bolo tiež zložité. Veď kameňolom bol vo výške 692 m n.m. a skládka 280 m n.m. Celý projekt bol určite finančne náročný a keď po roku 1945 a hlavne 1948 vznikla nová politická situácia, projekt sa musel úplne zastaviť.

V 40-tych rokoch 20.storočia boli na hornom Požitaví tri zaujímavé technické stavby: už spomínaná lesná úzkoľajná železnička, visutá lanovka a aj pozemná lanová železnička. Dnes by to boli obdivované zariadenia a turistické atrakcie, škoda by bolo na tieto stavby zabudnúť.

Fotogaléria:

Na troch fotografiách sú konzoly na stromoch ako zvyšky po visutej lanovke. Na štvrtej fotografii sú skalné útvary na Benáte.


Prístup na Benát:

Po trase bývalej pozemnej lanovej železničky od Žitavian, Pirte smerom na lúky Prielohy vedie žltá turistická trasa na Benát.

Mapa:
Share
© Ondrej Valach 18. máj 2011
Joomla SEO by MijoSEF

NOVINKA

 

Najčítanješie články

Najnovšie komentáre

  • Zdielam rovnaki nazor

    Viac...

    Ľudo Chládek 31.08.2014 07:43
  • Môj partner a ja narazil sem strana a myslel som, môže tiež blog skontrolovaťto. Páči sa mi, čo ...

    Viac...

    Rudolf 29.08.2014 00:28
  • Čitateľ, ak máte skutočne záujem o informáciu, kontakt na mňa nájdete v sekcii o autoroch. Ja absolutne ...

    Viac...

    Ondrej Valach 26.08.2014 14:15
  • potom by to chcelo opravit tento clanok pretoze je zavádzajuci

    Viac...

    citatel 26.08.2014 06:58
  • to že hranicou je žitava je velmi zjednodušené tvrdenie...Včel ár patrí 100% k Pohronskému inovcu

    Viac...

    mišo 26.08.2014 05:12