header
Dnes je piatok 26. apríl 2024

Cyklistické putovanie poľnými cestami Žitavskej pahorkatiny

Ubíja Vás hustnúca doprava? Neviete ako uniknúť z okov pulzujúcich dopravných tepien a chcete si vychutnať jazdu na bicykli v prírodnejšom prostredí? Tak sa vyzbrojte mapou, rozohrajte trochu objaviteľského ducha a môžete vyraziť, napr. na putovanie po hrebeňoch a údoliach Žitavskej pahorkatiny. Na jeden vzrušujúci „cyklotrek“, plný výhľadov do širokého okolia a mäkkej krásy poľnohospodárskej krajiny Vás zavediem v tomto príspevku. Napriek tomu, že vzhliadneme mesto Nitra, ktoré bude na dosah ruky, sa hlavných ciest ani nedotkneme :-)

Putovanie sa môže začať a skončiť napr. na moste cez rieku Žitava pri vstupe do Vrábeľ od Nitry. Necháme sa zlákať zelenou hrádzou rieky a následne chodníkom až na Dyčku, odkiaľ sa prekročiac železnicu vyšplháme po ceste smerujúcej na Paňu na kótu 213,9m. Už počas stúpania, no hlavne po dosiahnutí hrebeňa sa opona zdvíha a zrak sa môže prebehnúť po všetkých okolitých i vzdialenejších pohoriach. Defilujú Tríbeč, Vtáčnik, Pohronský Inovec, Štiavnické vrchy (dokonca vykúka i Sitno :)) a spoza hraníc mávajú maďarské pohoria Börzsöny a Gerecse a za siluetou mesta Nitra sa vlnia Malé Karpaty.

Na hrádzi rieky

Keď sa cesta na chvíľu
stratí, je možné využiť
stopy mechanizmov na poliach

Pri kríži ukrytom v korunách orechov sa na dlhý čas rozlúčime s asfaltovou cestou a vrhneme sa do náručia hrebeňa Žitavskej pahorkatiny sledujúc rozvodie Žitavy a Nitry pri takmer neustálych výhľadoch na bližšie i vzdialenejšie okolie. Cesta je najskôr spevnená štrkom, postupne však zmäkne, vystelie ju tráva a po okrajoch sa budú usmievať kvety, ktoré postupne v okolí 235,2m vysokého vrchu Pereš nahradí vrcholová agátová aleja. V aleji sa kde tu otvorí okno a cestu zaleje výhľad do okolia. Na niektorých miestach sa môže cesta strácať v burine, vtedy je možné využiť priľahlé polia, ktoré sú po zbere úrody krásne prejazdné.

Z agátovej aleje

s Kolýňanským vrchom

Obec Golianovo
ako na dlani

Po prechode kóty 232,2 m nad Klasovom pokračujeme buď ďalej až dosiahneme štátnu cestu na Golianovo alebo zabočíme doľava a vzrušujúcim zjazdom sa dostaneme na asfaltovú cestu Paňa-Golianovo v údolí potoka Kadaň v blízkosti vodnej nádrže Golianovo. Odbočíme doprava a po chvíli zastaneme pri zrenovovanom historickom kríži tesne pred Golianovom. Pokojná dedina umožňuje doplniť zásoby. Sledujúc cestu do Čechyniec stúpame pozdĺž viníc. Po dosiahnutí vrcholu sa opäť krajina roztvorí a odbočíme z cesty doprava na poľnú cestu pozdĺž horného okraja vinohradov. Zobor je už na dosah, belie sa sídlisko Klokočina a po ľavej strane sa pod nami rozprestiera Dolnonitrianska niva s dedinami Čechynce a Janíkovce. Cesta sa ďalej veľmi príjemne vlní pri stálych výhľadoch cez nekonečné polia. Kúsok za golianovskými vinohradmi zamáva po pravej strane veľmi starý, uprostred polí osamotený košatý dub. Krátka prestávka v jeho tieni a hudba lístia je priam výzvou na meditáciu. Poľná cesta sa po čase skrúca výrazne doprava popod kótu 235,7m.

Cestou na kótu 232,2m,
v pozadí Zobor a Žibrica

Krajina v okolí
vodnej nádrže Golianovo

Kríž
pred Golianovom

V tieni starého
dubu

Stojíme nad Nitrou a mesto je ako na dlani. Vidieť ako intenzívne prúdi dopravná miazga cestami vôkol. Nasleduje krátky zjazd až k štátnej ceste č.51 z Nitry do Levíc. Cestu prekročíme a už nás ďalej unáša „poľnohospodárska“ asfaltka. Tieto miesta ponúkajú nádherné pohľady na Zobor a Žibricu, Malantu, Kolíňanský vrch a malebné vinohrady nad Malým Lapášom. Po chvíľke sa dáme zvábiť prvou nespevnenou cestou odbočujúcou doprava. Cesta smeruje k lesíku nad Jágerskou pustatinou, obíde ho a zostúpi na cestu Veľký Lapáš-Pohranice. Odbočíme doprava a vzápätí doľava klesnúc až k potoku Kadaň v Malom Lapáši.

Starý dub
uprostred polí

Pohoda nad Nitrou

Tesne pred
prekročením štátnej
cesty Nitra-Levice

Nasleduje dosť prudké stúpanie popri množstve novostavieb a cez vinohrady až na ich vrchol odkiaľ sa otvorí pohľad na druhú stranu, do údolia Babindolského potoka, prvého prítoku vodnej nádrže Vráble. Pod nami je i dedina Dolné Obdokovce a nad ňou obrovské vinohrady. Cyklistická balada jemne zvlnenou a otvorenou krajinou na seba nenechá dlho čakať. Zo snenia vytrhne až dedina Babindol, ktorej sa zľahka dotkneme a pri kostole odbočíme doľava. Stúpajúc špaliermi slnečníc opustíme údolie Babindolského potoka a vytryskne ďalšia rozprávka - tiché a rozľahlé údolie Hosťovského potoka, druhého prítoku vodnej nádrže Vráble. Klesneme až k potoku a odtiaľ stúpame po starej hlbokej poľnej ceste akých už nie je veľa. Je to škoda, pretože takéto cesty plnili dôležitú vodohospodársku funkciu, väčšina však zanikla v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Hlboká cesta nás dovedie až ku krížu z roku 1945 stratenému v poliach na križovatke poľných ciest.

Cesta k lesu

Stará hlboká
cesta stúpajúca z údolia
Hosťovského potoka

Neodbočujeme, ale pokračujeme rovno, po chvíli zjazdom do Malých Chyndíc, kde odbočíme doprava na štátnu cestu a necháme sa ňou jemne niesť do Veľkých Chyndíc. V dedine je možné okrem občerstvenia i pookriať v tieni stromov pri historickom kostole a tajomnom sarkofágu na cintoríne (viac informácií: Kostol vo Veľkých Chindiciach prípadne Tajomstvo chyndického sarkofágu).

Kríž uprostred polí
medzi Babindolom a
Malými Chyndicami

Tajomný sarkofág pri
kostole vo
Veľkých Chyndiciach

Kostol vo Veľkých
Chyndiciach

Od kostola klesáme cestou smer Nová Ves nad Žitavou a po pár desiatkach metrov od konca dediny odbočíme doprava na poľnú cestu pod vinicami, kde sa začne posledné tiahle, ale veľmi príjemné stúpanie s výhľadmi, ponad vodnú nádrž Vráble až k hornému okraju vinohradov rozkladajúcim sa medzi Vrábľami a Novou Vsou nad Žitavou. Pri nich sa poľná cesta skrúti výrazne doľava, zmení sa na asfaltku a nasleduje vzrušujúci zjazd, na ktorého konci (v blízkosti rybníka na potoku Drevenica) odbočíme doprava a postupujeme súbežne s hlavnou cestou okolo vinohradníckych hajlochov až ku svätourbánskej kaplnke z roku 1867. Zabočíme doľava, prejdeme železničnú trať (Zlaté Moravce-Úľany nad Žitavou), prekročíme štátnu cestu Vráble-Zlaté Moravce a na druhej strane nás čaká cesta vedúca popri Mašekovom mlyne k mostu cez rieku Žitava v Hornom Ohaji.

Pokojný tok rieky a svieža zeleň sú balzamom na dušu a poskytujú úľavu po celodennom slnečnom kúpeli. Nasleduje záverečný úsek po štátnej ceste až do Vrábeľ. Po prekročení potoka Širočina môžeme absolvovať slávnostné defilé po asfaltovom chodníku na hrádzi Žitavy až do východiskového bodu pri moste.

Rybník na
potoku Drevenica

Zjazd z vinohradov
k rybníku na Drevenici

Kľud pri Žitave
v Hornom Ohaji

Niekoľko faktov a rád:
- popísaná trasa má cca 45-50 km
- čas potrebný na jej prejdenie závisí od výkonnosti a preferencií. Môže sa absolvovať aj ako pohodová celodenná akcia. Na trase je viacero stúpaní a klesaní. Je ju možné označiť ako stredne náročnú.
- ideálna mapa pre spomínané putovanie je mapa č.155 Hronská pahorkatina - Levice (pozri obrázok)
- trasu odporúčam absolvovať buď skoro na jar, na jeseň resp. až po zbere úrody väčšiny poľnohospodárskych plodín (trasu som absolvoval tento rok 21.8.)
- pre absolvovanie trasy sú najvhodnejšie horské alebo „polohorské“ bicykle
- trasu je možné absolvovať iba pri suchom počasí; po dlhších alebo intenzívnych dažďoch je absolvovanie trasy prakticky nemožné

Mapa s vyznačeným opisom trasy